Porovnání nákladů na údržbu různých bezpečnostních systémů nakládacích ramp

BezpečnostHappy End
Porovnání nákladů na údržbu různých bezpečnostních systémů nakládacích ramp

Nakládací rampa neodmyslitelně patří do každého výrobního provozu, skladu nebo logistického centra. Umožňuje příjem potřebných materiálů a přepravu hotového zboží k zákazníkům. Nakládací rampa je ale také místem, kde může docházet k nehodám. Podle odhadů ISHN se 25 % všech průmyslových nehod stane právě v prostoru nakládací rampy.

Obsah tohoto článku:

  1. BEZPEČNOSTNÍ SYSTÉMY A JEJICH ÚDRŽBA
  2. Manuální klíny
  3. Mechanické klíny
  4. Automatické zábrany kol
  5. Hákové zábrany
  6. Systém Salvo s rukojetí
  7. JE NAČASE STÁVAJÍCÍ SYSTÉM PŘEHODNOTIT?


Bezpečnostní systémy a jejich údržba

S cílem snížit riziko nehod a zranění v prostoru nakládacích ramp firmy často investují do systémů zajišťujících bezpečnost ramp. Na trhu jsou k sehnání různé hákové zábrany, klíny, blokovací ramena nebo bezpečnostní systém Salvo s rukojetí.

Za zavedení některého z těchto systémů platí firmy nemalé částky s domněním, že půjde o jednorázovou investici, díky které předejdou finančním nákladům spojeným s potenciálním úrazem nebo smrtí na pracovišti. Ve skutečnosti ale některé typy bezpečnostních systémů nakládacích ramp vyžadují pravidelnou a drahou údržbu.
O jaké bezpečnostní systémy se jedná a na kolik vyjde jejich údržba?


Manuální klíny

Manuální klíny jsou běžné a jednoduché klíny z pevného materiálu, které se dávají těsně proti kolům vozidla tak, aby zabránily jeho náhodnému rozjetí.

Tyto klíny nejsou úplně spolehlivé, protože se můžou snadno ztratit, někdo je může ukrást nebo se můžou rozbít. Jejich údržba se pak rovná jejich kompletní výměně, a náklady se tak liší podle toho, kolik klínů v provozu je.


Mechanické klíny

Mechanické klíny fungují na principu manuálních klínů, ale obvykle mají přídavnou stálou konstrukci, ke které jsou připevněné a která zajišťuje větší zádržnou sílu. Pokud je stálá konstrukce nad úrovní terénu, může být překážkou, a to zejména v zimě při odklízení sněhu a ledu. Když navíc desky nad povrchem pokryje sníh nebo led, je montáž klínu těžší.

Náklady na údržbu mechanických klínů můžou být vysoké, a to kvůli množství pohyblivých částí, poškození stálých konstrukcí a času potřebnému na úklid sněhu a ledu za nepříznivých povětrnostních podmínek.


Automatické zábrany kol

Automatické zábrany kol, jako jsou klíny s pohonem, fungují podobně jako mechanické klíny. Protože jsou ale automatické, nemusí je pokaždé někdo instalovat. Jsou také propojené s dalšími zařízeními v prostoru rampy, což zajišťuje bezpečnost procesu nakládky/vykládky. Některé systémy automatických zábran kol jsou zabudované pod povrchem, a jejich instalace je proto velmi náročná, a navíc na ně můžou působit přírodní živly. Systémy instalované nad zemí působí zase jako překážka, a to hlavně v zimě.

Podobně jako tomu je u mechanických klínů, můžou být i náklady na údržbu systémů automatických zábran kol poměrně vysoké. Tyto náklady zvyšuje množství pohyblivých částí, betonářské práce nutné při poškození některého zařízení a odklízení sněhu a ledu za nepříznivých povětrnostních podmínek.


Hákové zábrany

Hákové zábrany jsou manuální nebo automatické systémy, které brání odjetí vozidla z nakládací rampy. Hákový zádržný systém se instaluje na vrata nakládací rampy, a jakmile na ni přijede vozidlo, upne se hák na jeho tyč ICC. Tak se zabrání předčasnému odjetí přívěsu z rampy.

Hákové zádržné systémy můžou vyžadovat značnou údržbu kvůli množství pohyblivých částí, hydraulice, poškození zařízení a velkým silám spojeným se zadržením vozidla na nakládací rampě.


Systém Salvo s rukojetí

Rukojeť Salvo slouží k zablokování přívodu vzduchu k brzdám přívěsu, čímž zabrání jeho pohybu v prostoru nakládací rampy. Když je rukojeť propojená s vraty nakládací rampy pomocí pevně namontovaného blokovacího zařízení s klíčem, vzniká bezpečnostní proces o několika krocích. Celý proces se musí při nakládce nebo vykládce přívěsu dodržet, a přívěs díky tomu nemůže bez povolení z nakládací rampy odjet.

Náklady na údržbu tohoto systému jsou minimální, protože jediné, co je třeba udělat, je jednou ročně promazat spojovací zařízení rukojeti v závislosti na teplotě provozu.

 

Produkty Salvo

V následující tabulce jsme obvyklé bezpečnostní systémy nakládacích ramp seřadili podle nákladů na jejich údržbu od nejvyšších po nejnižší za období jednoho roku v provozu s 25 nakládacími rampami:

Bezpečnostní systém
nakládacích ramp

Náklady na údržbu/rok
a 25 nakládacích ramp

Systém Salvo s rukojetí

0 €

Manuální klíny

1,14 tis. €

Mechanické klíny

5,7 tis. €

Hákové zábrany

11,4 tis. €

Automatické zábrany kol

22,8 tis. €

 


Je načase stávající systém přehodnotit?

Jak vidíte, některá bezpečnostní řešení vyžadují víc údržby než jiná, což zvyšuje náklady a snižuje zisk provozu. Pokud musíte neustále provádět údržbu komponentů bezpečnostního systému nakládacích ramp, vyměňovat jeho poškozené části nebo výměny objednávat a stojí vás to příliš mnoho času a peněz, je načase váš stávající systém přehodnotit.

Zajištění bezpečnosti při nakládce/vykládce by mělo být snadné, bezrizikové a nenáročné na údržbu. Dobrou zprávou je, že existuje řešení, které tyto požadavky splňuje a zároveň nesnižuje zisk provozu. Takovým řešením je systém Salvo a může nahradit případné stávající a nevyhovující řešení.

 

Věříme, že každý má právo na bezpečnost při práci. Chráníme lidi i majetek v průmyslu a logistice. Naše bezpečnostní řešení pro logistiku – bezpečnostní systém Salvo – zabraňuje náhodnému pohybu vozidla v prostoru nakládací rampy tak, že blokuje přívod vzduchu k brzdám přívěsu a umožňuje otevření/zavření vrat rampy.

Pro další informace volejte 800 156 944 nebo se obraťte na některého z našich odborných poradců.

 


Související článek
Případová studie: Bezpečnostní systém Salvo v Hero Logistics

Případová studie: Bezpečnostní systém Salvo v Hero Logistics

Firma Hero Logistics vznikla v roce 2006, kdy začala působit jako dopravce továrny Toyota v texaském San Antoniu. Dnes zprostředkovává komplexní logistické služby po celých Spojených státech. Před několika lety ale řešila problém, jak zajis